W ostatnich latach, polski system edukacyjny na poziomie studiów podyplomowych, szczególnie tych związanych z zarządzaniem biznesem - Master of Business Administration (MBA), stał się tematem szeroko dyskutowanym wśród ekspertów i praktyków edukacji. Od kilku lat pojawiały się głosy i opinie na rynku studiów MBA, które wskazywały na pewną nierówność pomiędzy uprawnieniami jaki daje dyplom MBA w Polsce a łatwością oraz praktycznym brakiem kontroli and procesem ich tworzenia i prowadzenia. Od 2016 roku posiadanie dyplomu MBA umożliwia obejmowanie stanowisk w radach nadzorczych spółek Skarbu Państwa bez zdawania egzaminu na członka rady nadzorczej. Wprowadzenie tej regulacji spowodowało lawinowy wzrost ilości studiów na rynku.
W centrum debaty znajduje się pytanie o wartość i wiarygodność dyplomów MBA. Kwestia ta nabrała szczególnego znaczenia w kontekście zmian ustawowych z 2016 roku, które zezwoliły absolwentom programów MBA na zasiadanie w radach nadzorczych bez konieczności zdawania egzaminu. To zaś może prowadzić do sytuacji, gdzie osoby nieposiadające wystarczających kwalifikacji i wiedzy mają znaczący wpływ na zarządzanie ważnymi instytucjami publicznymi.
Po pierwsze należałoby wprowadzić na poziomie Ministerstwa regulacji jakościowych dla programów MBA, które byłyby oparte na wzorcach światowych i unijnych. To podejście miałoby na celu zwiększenia transparentności i standardów kształcenia na tych prestiżowych programach.Wprowadzenie minimów programowych oraz minimalnej długości trwania studiów, podobnie jako to jest np. w przypadku studiów licencjackich lub magisterskich spowodowałoby standaryzację i ujednolicenie poziomu kształcenia menedżerów na studiach tego typu.
Po drugie, należałoby wprowadzić dodatkowe kryteria, których spełnienie byłoby wymagane w przypadku kandydatów na członków rad nadzorczych taki jak np. ukończenie studiów MBA, które posiadają minimum jedną akredytację zagraniczną lub są notowane w rankingach studiów MBA. Dodatkowo można by wprowadzić dodatkowe kryterium minimalnego stażu menedżerskiego po ukończeniu studiów MBA. Warto podkreślić, że te rozwiązania nie mają na celu eliminacji absolwentów MBA z rad nadzorczych, lecz o zapewnienie, że osoby, które w nich zasiadają są rzeczywiście najlepiej przygotowane do pełnienia tak odpowiedzialnych funkcji.
Warto wspomnieć, że problem ten nie jest nowy. Od kliku lat pojawiają się w przestrzeni medialnej apele i listy otwarte do rządu o uregulowanie rynku studiów MBA oraz wprowadzenie kontroli nad procesem ich tworzenia.
Debata ta wpisuje się w szerszy kontekst roli edukacji w kształtowaniu przyszłych liderów i menedżerów. W czasach, gdy umiejętności zarządzania i strategiczne myślenie są kluczowe dla sukcesu organizacji, istotne jest, aby programy MBA dostarczały solidnych i praktycznych umiejętności, przygotowując absolwentów do efektywnego prowadzenia biznesu i instytucji.
Wprowadzenie ewentualnych zmian będzie miało znaczący wpływ nie tylko na przyszłość programów MBA w Polsce, ale również na kształtowanie standardów edukacyjnych i kierunków rozwoju kadr zarządzających w kraju.
Brak komentarzy...
Regulamin | Klauzula informacyjna | copyright © MBA Portal 2007-2012 & MBA Portal Sp. z o.o. 2013-2020
powered by bluebirdPortal.Net