Liderki biznesu - odważnie biorą odpowiedzialność, ale mają problem z podnoszeniem się po niepowodzeniach

Liderki biznesu - odważnie biorą odpowiedzialność, ale mają problem z podnoszeniem się po niepowodzeniach

Polskie menedżerki odważnie biorą odpowiedzialność za swoje działania (93%), doceniają pracę i osiągnięcia innych (91%), budują zaufanie, szanując poufność przekazywanych im informacji (90%). Zdecydowana większość (74%) robi rzeczy, w które wierzy – także w sytuacjach, które wymagają wyjścia ze strefy komfortu. Ich słabą stroną jest radzenie sobie z porażkami – poczucia wstydu z powodu niepowodzenia nie ma tylko 3%. To niektóre wnioski z badania odwagi menedżerskiej, przeprowadzonego przez Gdańską Fundację Kształcenia Menedżerów, w ramach Diagnostyki Liderek Biznesu.

Skuteczne przywództwo wymaga dużej odwagi. Kryzysy i rynkowe zawirowania, ostro grająca konkurencja, trudna do przewidzenia przyszłość – to wyzwania, przed którymi stają liderki zarządzające firmami czy zespołami. 

– Polki są kompetentne, pracowite, zdolne, ambitne, przedsiębiorcze i empatyczne. Jednocześnie są często ofiarami przestarzałych poglądów i konserwatywnych postaw. Widzimy wciąż niewiele kobiet w programach MBA oraz stały, niski procent kobiet na najwyższych stanowiskach. Nasze obserwacje połączyliśmy z odkryciami Brene Brown, amerykańskiej profesorki i badaczki aspektów odwagi, i stworzyliśmy nowatorskie narzędzie, które umożliwia liderkom sprawdzenie poziomu ich odwagi w kilku różnych wymiarach, porównania się do najlepszych, a także zbudowania własnej ścieżki dalszego rozwoju. Ankieta posłużyła nam też do szerszej analizy – wnioski prezentujemy w specjalnym raporcie – mówi Jolanta Szydłowska, Prezeska Zarządu Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów.

W Diagnostyce Liderek Biznesu odwaga menedżerska badana była w czterech aspektach: autentyczna wrażliwość, życie zgodne z wartościami, budowanie zaufania, sztuka podnoszenia się.

Odważne zachowania liderek

Źródło: Diagnostyka Liderek Biznesu, Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów

Zdecydowanie najmocniejszymi stronami menedżerek, które wzięły udział w badaniu, są: odważne branie odpowiedzialności za własne działania (93%), docenianie pracy i osiągnięć innych (91%) oraz budowanie zaufania przez poszanowanie poufności (90%).

Zdecydowana większość liderek nie składa obietnic bez pokrycia (79%), a także bardziej stara się postępować właściwie niż mieć rację (77%). Równie duża grupa (76%) odważnie stawia czoło problemom i nie ucieka przed trudnymi tematami, a kiedy trzeba  przyznaje się do błędów i stara się naprawiać szkody (74%). Taki sam odsetek robi rzeczy, w które wierzy – nawet jeżeli wymagają wychodzenia ze strefy komfortu.

Liderki nie podają się teoriom spiskowym i plotkom – dociekają prawdy i opierają się w swoich działaniach na faktach (69%). Nie wykorzystują też strachu jako narzędzia do realizacji własnych celów i interesów (68%).

Waga wartości

Dla znacznej większości badanych menedżerek istotne jest życie zgodne z wartościami i wierność przekonaniom. Aż 62% gotowych jest zrezygnować z szans zawodowych, jeśli kolidują one z wyznawanymi wartościami. 

Również w konfrontacji z innymi liderki wolą kierować się wartościami niż jedynie umiejętnościami komunikacyjnymi i słowną woltyżerką (67%). 61% odważnie wchodzi w dyskusje na trudne tematy, jednak już tylko nieco ponad połowa (56%) broni swoich wartości, gdy są one w sprzeczności z opinią innych. Liderki mają też problem z wytyczaniem granic innym i konsekwentnym ich przestrzeganiem – taką deklarację złożyło 41% ankietowanych.

Siła spokoju i problem z wiarą w siebie

Niewiele ponad połowa badanych (54%) rozpoznaje i analizuje swoje emocje w trudnych sytuacjach, żeby lepiej je kontrolować. Tyle samo praktykuje spokój i udaje im się go utrzymać nawet pod naporem lęków i trudnych sytuacji. 

Trudniej jest liderkom łączyć delikatność i łagodność ze stanowczością – deklaruje tę umiejętność 47%. Natomiast tylko 21% w trudnych sytuacjach daje przestarzeń na przeżywanie emocji i stara się brać za nie odpowiedzialność.

Dwie trzecie menedżerek (66%) nastawiona jest na wspieranie, nie zaś na ocenianie. Same jednak odczuwają potrzebę zabiegania o akceptację innych – nie robi tego tylko 9%.
–  Choć menedżerki starają się bardziej wspierać niż oceniać, same podlegają presji ciągłej oceny – przełożonych, jeśli takich mają, czy też szerzej – otoczenia, które zawsze krytyczniej patrzy na działania kobiet w sferze biznesu, stereotypowo poddając w wątpliwość ich kompetencje i zaangażowanie. Zdecydowanie potrzebujemy nauki, jak sięgać po głęboko schowane pokłady odwagi w budowaniu wiary we własne umiejętności – komentuje Jolanta Szydłowska z GFKM.

Sztuka wstawania

Podnoszenie się po porażkach to obszar odwagi, który sprawia liderkom dużo trudności. Mniej niż połowa (44%) deklaruje, że szybko podnosi się  po upadku. Wyzwaniem jest głównie poczucie wstydu z powodu niepowodzenia – nie odczuwa go tylko 3% badanych, ale już 43% nie boi się okazać, że przeżywa trudne chwile.

Niespełna połowa menedżerek (47%) wierzy we własne możliwości, jednak w trudnych chwilach woli polegać na innych, a nie wyłącznie na sobie. 45% prosi o pomoc, kiedy jej potrzebuje. Jednak zaledwie 6% deleguje rzeczy ważne innym współpracownikom.

– Kobietom, poddawanym ogromnej presji społecznej i niesprawiedliwym ocenom, trudno połączyć własne doświadczenia upokorzeń z odwagą, zaufaniem, empatią i wiarą w siebie. Jednym z największych wzywań, przed którymi stoją, jest umiejętność radzenia sobie z krytyką, zachowanie dystansu do siebie i sytuacji, nie wchodzenie od razu na pełną linię obrony. Mają tego świadomość i dlatego chcą się rozwijać. Wśród kompetencji, które planują doskonalić, wskazywały najczęściej umiejętność pozyskiwania innych do wspólnych celów i wywieranie wpływu (36%) oraz samokontrolę emocjonalną, odporność na stres i trudne sytuacje (34%) podsumowuje Jolanta Szydłowska z GFKM.

***
Metodologia: badanie online na platformie diagnostycznej DCE
Próba badawcza: N=108 (18 właścicielek/prezesek, 90 dyrektorek/kierowniczek)
Termin: listopad-grudzień 2023


Komentarze

Brak komentarzy...


Wyślij komentarz
GFKM

GFKM

Gdańska Fundacja Menedżerów

Media Społecznościowe

MBAnet - sieć absolwentów MBA

 

Katalog Studiów Podyplomowych - studiapodyplomie.pl